söndag 10 januari 2016

Jul och nyår

Vi firade jul i Stockholm hos min mans släkt. Den här gången åkte vår katt Rudolf med.

Vi skaffade en ny transportbur med hjul för att han blivit stor! Han verkar trivas med sin nya bur.

Rudolf var ganska avslappnad i Stockholm.

Min svärmor har två katter, Irma och Tintin, så vi undrade hur det skulle gå med katterna. Det gick ganska bra. Irma och Tintin tyckte så klart inte om att Rudolf var där, men de tolererade det och det blev inte något kattbråk som jag oroade mig för.
Rudolf och Irma tittar på varandra.
Tintin och Irma observerar Rudolf.
Jag tackar Jenny, min svärmor för att hon lät oss ta med Rudolf och ordnade saker åt honom!

På julafton och juldagen åt vi middag med släktingar och det var jättetrevligt. 

På julafton.

Många frågar ifall vi firar jul i Japan och i så fall hur. 
I Japan firar vi inte jul på samma sätt som i Sverige, eftersom det inte finns så mycket kristendom i Japan. Men folk firar jul i alla fall, som ett slags event – för par. Man firar inte jul med sin familj utan det är en dating-högtid. Och det är mycket reklam för julklappar. Japans jul är påverkad mycket av USA.

Nyår är det tvärtom. Man firar nyår med sin familj i Japan. 
I år firade vi nyår i Skåne med kompisar. 

Jag hade kimono på mig i början av året för att det kan man ha i Japan vid nyår.

Det är jag.
Med min man Erik.
Hoppas att det blir ett trevligt och lyckligt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar