måndag 16 december 2013

Hemresan

I morse köpte jag flygbiljett till mitt hemland Japan. Jag stannar där 2 veckor. Jag planerade inte det, men jag ändrade mig eftersom min mormor har brutit lårbenet och är inlagd på sjukhus.

Hon kommer få en operation där de sätter in en protes. I Sverige brukar man få den operationen inom 24 timmar efter man skadades, eftersom risken för andra infektioner och att få svaga muskler ökar om man får vänta länge. I mitt hemland, däremot, brukar man få vänta flera dagar innan operationen. När det gäller mormors fall, sa läkaren att hon måste vänta på operationen i 16 dagar!

Jag kollade information på nätet och frågade min man (han läser till läkare) och en kompis som jobbar som sjukgymnast om operationen. All information som jag fick tyder på att vänteperioden är alldeles för lång. Mamma försökte hitta ett annat sjukhus, men hon fick bara höra att man brukar vänta ganska lång på andra sjukhus också. Det är inte samma i hela landet. Enligt kompisen som är sjukgymnast på ett universitetsjukhus, operarar de inom 3 dagar. Även om man har andra sjukdomar som diabetes, brukar man inte behöva vänta så länge som min mormor.

Det är frustrerande att jag inte kan göra någonting åt det. Mormor har fått lunginflammation medan hon väntat på operationen. Jag är orolig.  Jag tycker det är väldigt ineffektivt att låta patienterna bli sjukare medan de väntar på operation.  Men tyvärr är det väldigt vanligt. Jag förstår inte hur behandlingen kan vara så dålig, trots att mitt land är industrialiserat.

Men mamma säger att mormor är relativt pigg. Jag verkligen hoppas att hon blir bättre och får operationen snart, och att allting går bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar