lördag 8 februari 2014

Att läsa språket på universitet

Numera läser jag en första delkurs i Svenska: Språklig inriktning - grundkurs. Det visade sig att jag är den enda studenten som inte har svenska som modersmål i klassen! Den första delkursen heter ”Tala, skriva, övertyga” och är bra för att träna på hur man uttrycka sig.

En av kurslitterarur Språkriktighetsboken (Svenska språknämnden, Stockholm) är väldigt intressant att läsa. Den handlar om vanliga ger språkriktighetsfrågor, t.ex. ska man säga ”Han är längre än jag” eller ”Han är längre än mig”? , och ger svar. 

Jag, som läser svenska som främmande språk, tenderar att tänka att det finns ett enda svar för dessa frågor. Men i själva verket är språket rörligare än man tror. Ibland finns det flera olika sätt som är korrekta eller åtminstone acceptabla. 

Under kursen över vi också att följa korrekta svenska skrivreglar, t.ex. att använda olika skiljetecken och förkortning på rätt sätt. Även mina svenska klasskamrater sade de var osäkra med sådana detaljer. 

Vi läser mycket om att skriva en bra text– klarspråk, struktur, disposition osv.  Det är intressant, men jag märkte att strukturen/dispositionen inte är ett så stort problem för mig utan måste jag jobba mer med att skriva svenska naturligt och korrekt. Jag måste öva mer, helt enkelt. Men hur…?

2 kommentarer:

  1. Ett förslag på skrivtillfällen, förutom att du skriver i bloggen: skriv dagbok eller brevväxla med någon (jag tror att det finns minst två personer som skulle kunna vara din brevväxlande motpart nu genast - Jenny och jag. Du har säkert andra intresserade också!) Om du skriver dagbok så kan du, precis som med brev, välja precis vad du vill skriva om. Väder och vind är ju inte särskilt roligt, såvida du inte väljer att skriva om hur nordanvinden smeker ditt ansikte eller exakt hur snön och regnet behandlar dina ytterplagg :) Du kan skriva hur du tillagar dina favoriträtter eller varför du valde de kläder du har på dig för dagen. Skriv ner nattens drömmar. Eller berätta om dagens mest positiva händelse. Det fungerar ju både om du väljer att skriva till andra eller bara för dig själv. Och gillar du inte någon av de här idéerna så kanske du kom på en annan, bättre idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentaren! Ursäkta att jag svarar sent. Jag är ny i blogger så märkte inte att jag fick kommentarer!
      Att skriva nattens drömmer låter roligt! Jag har många konstiga drömmer, så det blir nästan som en saga.

      Radera