lördag 22 februari 2014

Första kursen slutar, nästa kurs börjar.

Första kursen i terminen slutade. Det argumenterande talet gick bra. Jag är nöjd med mitt sista tal eftersom jag inte blev för nervös. Detta beror på att jag övade mycket hemma och att jag hittade ett bra sätt att ha manus på (skriver på mindre papper och markerar svåra delar med fetstil eller färg). 

I onsdags började jag den nya delkursen ”Svenska språkets grammatik”, alltså universitetsgrammatik. Det verkar svårare än jag förväntade mig. Vi kommer att behöva lära oss och komma ihåg många termer. Det är annorlunda från kursen i svenska som främmande språk, där vi inte behövde komma ihåg termer utan vi behövde mest att förstå och kunna reglerna. 

Det kommer att hände mycket i tillägg till studie. Jag ska spela i orkestern i två studentspex parallell till kursen. Det första spexet är inte så jobbig, eftersom det är årteruppsättning från höstas. Om det andra vet jag inte. Det är första gången jag är med i det spexet. 
Det blir spännande!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att det gick bra med talet. Och oroa dig inte för grammatikkursen, det går bra. Och du ska veta, att många infödda svenskar inte är bra på grammatik alls och inte heller vet de korrekta termerna. Så när du är klar kommer du kunna mer än de flesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Grammatikkursen är inte lika intressant som förra kursen eftersom vi måste titta på många detaljer och komma ihåg termer, men jag hoppas att jag kan lära mig mycket ändå!

      Radera