söndag 16 februari 2014

Inför uppgiften "argumenterande tal"

Jag har ett tal på tisdag som sista viktiga uppgiften den här kursen.

Uppgiften är att hålla ett argumenterande tal i valfri språkpolitisk fråga, och jag ska prata om språk och fördomar.

Här är min tes: ”Man bör börja med att prata svenska när man träffar någon, om man inte känner till personens identitet.”

Argument för tesen är:

1. Det finns många svenskar som har utländskt utseende, eller många utlänningar som faktiskt kan svenska. Att använda engelska bara för att någon ser utländsk ut visar att man anser den andra vara ”outsider”, och dessutom är det fördomsfullt.

2. Man kan förneka den andra personens identitet som svensk genom att prata engelska. När vi pratar med någon, visar vi omedvetet hur vi bedömer personens identitet genom vårt val av språk. Men, det borde vara personen själv som bestämmer sin identitet, inte andra människor.

3. Det finns, förstås, många utbytesstudenter och utländska turister i Sverige. Men om man inte är uppenbart turist, till exempel har en guidebok på ett främmande språk, tycker jag att man bör börja prata på svenska. Om man är osäker kan man alltid fråga ”Pratar du svenska?”

Avslutning: I takt med att Sverige blir mer mångkulturellt kommer det här problemet att bli större. Det är dags att ta bort den stereotypiska idén om människors utseende och språk.



Det är ett argumenterande tal så jag har ganska stark ton. Men det är sant att jag ofta blir ledsen eller besviken när någon pratar med mig på engelska, särskilt när någon jag känner glömmer att jag kan svenska. Och det händer inte bara för mig, utan många människor som har utländskt utseende. Folk brukar bestämma vilket språk de väljer utifrån människors utseende.

Så, börja prata på svenska när ni träffa någon i Sverige!

Jag brukar bli nervös när jag talar, så jag ska öva tillräckligt mycket inför tisdag!


2 kommentarer: